BOEK: Miek Pot, Ik zal altijd van je houden. Dagboek van een 30-daagse retraite

BOEK: Miek Pot,  Ik zal altijd van je houden. Dagboek van een 30-daagse retraite

Schrijven over een retraite en dit verhaal aan de wereld toevertrouwen is een kwetsbare zaak. In dit boek wordt duidelijk dat de Bijbelse God met elke mens een heel unieke weg gaat.

Een relatief dun dagboekje met speelse tekeningen van boomblaadjes en eekhoorntjes tussen de hoofdstukjes: naast de inhoud oogt ook de lay-out van het boekje van Miek Pot origineel. Deze voormalige kloosterlinge geeft ons een inkijk in een dertigdaagse retraite die ze in 2015 deed. Als lezer maak je kennis met de typische kenmerken van Geestelijke Oefeningen: herhaalde meditaties met Bijbelteksten, de genadevraag, innerlijk smaken van woorden, de terugblik, aandacht voor innerlijke bewegingen, de samenspraak, de dagelijkse persoonlijke begeleiding, enzovoort.

Schrijven over een retraite en dit verhaal aan de wereld toevertrouwen is een kwetsbare zaak. We leren een vrouw van vlees en bloed kennen in een avontuur met hoogte- en dieptepunten. Ze verzwijgt haar kleine kantjes niet: haar moppermodus, haar oude verlangens die maar niet tot rust komen, de ambivalentie tussen genieten van de retraite en willen weglopen, het lichaam dat tegenpruttelt, de moeilijkheid van het nietsdoen en het offline blijven. Toch vervalt ze nooit in zelfbeklag of emotionele exhibitie waardoor je als lezer op je stoel begint te schuiven van ongemak. Het is ook geen getuigenis over devotie en vroomheid. Het boekje geeft een inkijk in de taaiheid van een retraite: vluchten in taken, tv of boeken is niet aan de orde. Het onderbewuste kan harder roepen dan in het dagelijkse leven.

Maar op een dertigdaagse snijlijn tussen verleden en toekomst doet God zichtbare en onzichtbare mooie dingen met een mens. Pot beschrijft dat de retraite “een laag dieper en liefdevoller gaat” dan vormen van therapie die ze eerder volgde. Vanuit de opdrachten die ze krijgt, de teksten waarmee ze mediteert en de natuur die haar omringt, krijgen we ook een inkijk in hoe God met een mens op weg gaat. Sommige van haar ervaringen zijn de moeite om je door te laten raken, om dan het boekje weg te leggen en haar woorden te smaken in stille verwondering. “Er is een aanwezigheid: de liefde van God is tastbaar en ontroert me” (blz. 40). Zo wordt ook duidelijk dat de Bijbelse God met elke mens een heel unieke weg gaat. En zo is het boekje geen blauwdruk voor hoe een retraite zal verlopen maar een getuigenis over God die “om niet” zijn weg zoekt naar elke mens en zich niet laat tegenhouden door menselijke beperkingen. Op de laatste dag schrijft ze: “Ik ben veel meer mezelf geworden” – waarschijnlijk de mooiste lofzang die we voor God kunnen zingen.

Aan de lezer om te ontdekken wat de speelse eekhoorns en de titel van het boekje ons willen zeggen.

Renate Cauwels

Miek Pot, Ik zal altijd van je houden. Dagboek van een 30-daagse retraite,  Baarn, Adveniat, 2016, 86 blz.