BOEK János Lukács, Ignatian Formation. The Inspiration of the Constitutions

BOEK  János Lukács, Ignatian Formation. The Inspiration of the Constitutions

In de tweede helft van de 20e eeuw hebben studie en praktijk van de Geestelijke Oefeningen dit boekje van Ignatius bij de tijd gebracht, terwijl dit niet gebeurd is met de Constituties. Met dit boek wil de auteur aan dit euvel tegemoetkomen. Hij bestudeert de Constituties als een “handboek voor vorming” in de Sociëteit van Jezus. Daartoe neemt hij alleen die delen van de Constituties die over vorming handelen: de delen III, IV, V en VI. Deel III handelt over de geestelijke vorming van hen die zijn toegelaten tot het noviciaat. Deel IV bespreekt de vorming van de scholastieken tijdens de studiejaren. Deel V behandelt o.a. het tertiaat en deel VI heeft het over het geloftenleven van de gevormde jezuïet. De auteur bespreekt nagenoeg elke tekst uit de Constituties die expliciet over vorming gaat, maar vervalt nooit in fundamentalisme.

János Lukács was novicenmeester en vervolgens provinciaal van de Hongaarse jezuïeten tijdens de moeilijke jaren na de val van het communisme op het einde van de 20e eeuw. Hij weet waarover hij spreekt. Enerzijds breng hij de tekst van de Constituties tot leven, anderzijds is hij niet ongevoelig voor de inbreng van hedendaagse antropologie en psychologie.

Dit inspirerende boek nodigt uit tot persoonlijke en gezamenlijke reflectie. Je zou mogen hopen dat al wie verantwoordelijkheid draagt voor de vorming van jonge jezuïeten dit boek zouden lezen en samen met collega’s bespreken om de actualiteit ervan steeds verder bij de tijd te brengen.

Mark Rotsaert S.J.

János Lukács S.J., Ignatian Formation. The Inspiration of the Constitutions, Leominster, Gracewing, 2016, 219 blz.